Kunst på Åsheim ungdomsskole

Kunstnere: Lars Fiske: ’Ny fane’. Ole Martin Lund Bø: ‘Fragile’. Mikal Christos Hafsahl: ‘Mouse morning memories’ 2005. Kunstneriske konsulenter: Jostein Kirkerud & Per Henrik Svalastog.

Det ligger en påminnelse om ungdommens behov for trygghet, beskyttelse og vern i det arbeidet Ole Martin Lund Bø har gjort på Åsheim ungdomsskole. Med stor skrift har han preget skolegården med det engelske ordet for skjørt og sårbart – ”fragile”. Det enkle ordet kan fungere som en nyttig påminnelse både til de voksne som tar hånd om ungdommen innenfor skolens rammer, og for ungdommen selv – om ansvar for eget liv og andres. Lars Fiske har i sitt bidrag til utsmykkingen satt fram forslag om et nytt signalmotiv for skolen. Den vel 3 x 2 meter store malte fanen, ”Ny fane”, er preget av ungdommelig fart og dynamikk og har en tegneserieaktig strek. Tredje kunstner på skolen er Mikal Christos Hafsahl fra Studio Ludo i Stavanger, som har levert en serie fotobaserte bilder til ulike rom. Med vekselvis hverdagslige motiver og tegneserieaktige mus byr bildene på overraskende inntrykk og varierte opplevelser.

 

contentmap_plugin

© Kopirett - Verkene på dette nettstedet er opphavsbeskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt med hjemmel i lov eller etter avtale med rettighetshaver / BONO. Ønsker du å bruke kunstverk - ta kontakt med BONO for enkel lisensiering av rettigheter. http://www.bono.no

Tekster til kunstverk før år 2000 er hentet fra Skulpturguiden (Tapir/Akademisk Forlag) for Trondheim av Anne Grønli i samarbeid med Grethe Britt Fredriksen. Tekster til kunstverk etter år 2000 er skrevet av Per Christiansen, og hentet fra de to bøkene Kunst ute, kunst inne, utgitt av Museumsforlaget. engelsk oversettelse: Ingvild Andersen. Fotografer, fram til år 2000: Jørn Adde. 2000-2010: Grethe B. Fredriksen, Laila Andreassen og Carl-Erik Eriksson. Fotograf 2010-2016: Grethe B. Fredriksen.