Kunst - Brattørkaia
Kunstner: Jakob Dahlgren, Tittel: «The world as site and object», 2015. Kunstnere: Ole Rosén og Mari Røysamb. Tittel: «Ørekonkylie», 2015. Kunstkonsulenter: Edith Lundebrekke, Lisa Stålspets og Sune Nordgren.
Jakob Dahlgrens installasjon speiler sine omgivelser. Slik fanger den opp visuelle inntrykk fra bygninger, mennesker, fjorden og himmelen. Speilene er montert på 4,5 meter høye trafikkskiltstolper og er montert i ulike vinkler. På denne måten blir verden omkring reflektert på en ny og uvanlig måte og gir forbipasserende inspirasjon til å betrakte det vi kjenner som virkeligheten, med et nytt og nysgjerrig blikk. Kanskje er likevel ikke alt som vi tror?
Til sammen skaper de 16 stolpene og de 20 dobbeltsidige speilene et åpent uterom på 4,3 x 4,3 meter. Publikum kan gå ut og inn i alle mulige retninger i dette «speilkabinettet» og hele tiden få ulike svar på spørsmålet om hvordan verden egentlig ser ut.
Havets egen lyd, fra det stille hviskende til det heftig stormende, er tema også i Ole Roséns og Mari Røysambs felles arbeid, den surrealistiske skulpturen «Ørekonkylie». I konkylien – havskjellet – har mennesket alltid lyttet etter havets hemmelighet, og fra gammelt av er konkylien betraktet som et poetisk symbol på forholdet mellom mennesket og havet. Som naturlig estetisk objekt er konkylien beundret og skattet, og mange slike er brakt hjem fra fjerne sjøreiser, også til havna i Trondheim. Og enhver som har fått en konkylie i gave, har satt den til øret og hørt havet bruse. I den store figurative bronseskulpturen skjer i tillegg det motsatte; konkylien har fått sitt eget øre til å høre hva mennesket sier.
Jakob Dahlgrens installasjon speiler sine omgivelser. Slik fanger den opp visuelle inntrykk fra bygninger, mennesker, fjorden og himmelen. Speilene er montert på 4,5 meter høye trafikkskiltstolper og er montert i ulike vinkler. På denne måten blir verden omkring reflektert på en ny og uvanlig måte og gir forbipasserende inspirasjon til å betrakte det vi kjenner som virkeligheten, med et nytt og nysgjerrig blikk. Kanskje er likevel ikke alt som vi tror?
Til sammen skaper de 16 stolpene og de 20 dobbeltsidige speilene et åpent uterom på 4,3 x 4,3 meter. Publikum kan gå ut og inn i alle mulige retninger i dette «speilkabinettet» og hele tiden få ulike svar på spørsmålet om hvordan verden egentlig ser ut.
Havets egen lyd, fra det stille hviskende til det heftig stormende, er tema også i Ole Roséns og Mari Røysambs felles arbeid, den surrealistiske skulpturen «Ørekonkylie». I konkylien – havskjellet – har mennesket alltid lyttet etter havets hemmelighet, og fra gammelt av er konkylien betraktet som et poetisk symbol på forholdet mellom mennesket og havet. Som naturlig estetisk objekt er konkylien beundret og skattet, og mange slike er brakt hjem fra fjerne sjøreiser, også til havna i Trondheim. Og enhver som har fått en konkylie i gave, har satt den til øret og hørt havet bruse. I den store figurative bronseskulpturen skjer i tillegg det motsatte; konkylien har fått sitt eget øre til å høre hva mennesket sier.
Loading...
© Kopirett - Verkene på dette nettstedet er opphavsbeskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt med hjemmel i lov eller etter avtale med rettighetshaver / BONO. Ønsker du bruke kunstverk - ta kontakt med BONO for enkel lisensiering av rettigheter. https://www.bono.no
Tekster til kunstverk før år 2000 er hentet fra Skulpturguiden (Tapir/Akademisk Forlag) for Trondheim av Anne Grønli i samarbeid med Grethe Britt Fredriksen. Tekster til kunstverk etter år 2000 er skrevet av Per Christiansen, og hentet fra de to bøkene Kunst ute, kunst inne, utgitt av Museumsforlaget. engelsk oversettelse: Ingvild Andersen. Fotografer, fram til år 2000: Jørn Adde. 2000-2010: Grethe B. Fredriksen, Laila Andreassen og Carl-Erik Eriksson. Fotograf 2010-2016: Grethe B. Fredriksen.