Kunst ved St. Olavs Pir
Kunstner: Hilde Angel Danielsen. Tittel: «Upside Down», 2015. Kunstkonsulenter: Edith Lundebrekke, Lisa Stålspets og Sune Nordgren.
Rektangelets rettvinklede, regelmessige form er omdannet til en myk, organisk struktur i Hilde Angel Danielsens monumentale installasjon på St. Olavs Pir. Utgangspunktet er en triviell dørkarm, så én til og enda en, før hun har fortsatt med i alt 60 slike karmer i samme størrelse. Den ene er skrudd sammen med den neste med en ørliten forskyvning, slik at karmene etter hvert er dreid om sin egen akse og danner et «rør», eller et kikkhull, mot Munkholmen og fjorden. Vinden og den salte sjøsprøyten setter sine spor i treverket og gjør kunstverket levende og foranderlig. Men den skulpturelle formen står hardnakket fast på sin presisjon og fullkomne sirkulære vridning.
Hilde Angell Danielsen kommer opprinnelig fra Ibestad i Troms og har bodd i Bergen siden 1996. Konseptet for «Upside Down»-skulpturen utarbeidet hun til Bergen International Wood Festival i 2010. Året etter ble «Upside Down II» vist i Århus. Under tittelen «Upside Down Again» viste hun en skulptur av tilsvarende form i utstillingen «Sculpture by the sea» i Australia i 2012 og 2013. I utstillingen UWS Sculpture Award and Exhibition på Western Sydney University i Australia i 2014 ble «Upside Down Again» tildelt publikumsprisen UrbanGrowth People’s Choice Award.
Rektangelets rettvinklede, regelmessige form er omdannet til en myk, organisk struktur i Hilde Angel Danielsens monumentale installasjon på St. Olavs Pir. Utgangspunktet er en triviell dørkarm, så én til og enda en, før hun har fortsatt med i alt 60 slike karmer i samme størrelse. Den ene er skrudd sammen med den neste med en ørliten forskyvning, slik at karmene etter hvert er dreid om sin egen akse og danner et «rør», eller et kikkhull, mot Munkholmen og fjorden. Vinden og den salte sjøsprøyten setter sine spor i treverket og gjør kunstverket levende og foranderlig. Men den skulpturelle formen står hardnakket fast på sin presisjon og fullkomne sirkulære vridning.
Hilde Angell Danielsen kommer opprinnelig fra Ibestad i Troms og har bodd i Bergen siden 1996. Konseptet for «Upside Down»-skulpturen utarbeidet hun til Bergen International Wood Festival i 2010. Året etter ble «Upside Down II» vist i Århus. Under tittelen «Upside Down Again» viste hun en skulptur av tilsvarende form i utstillingen «Sculpture by the sea» i Australia i 2012 og 2013. I utstillingen UWS Sculpture Award and Exhibition på Western Sydney University i Australia i 2014 ble «Upside Down Again» tildelt publikumsprisen UrbanGrowth People’s Choice Award.
Loading...
© Kopirett - Verkene på dette nettstedet er opphavsbeskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt med hjemmel i lov eller etter avtale med rettighetshaver / BONO. Ønsker du bruke kunstverk - ta kontakt med BONO for enkel lisensiering av rettigheter. https://www.bono.no
Tekster til kunstverk før år 2000 er hentet fra Skulpturguiden (Tapir/Akademisk Forlag) for Trondheim av Anne Grønli i samarbeid med Grethe Britt Fredriksen. Tekster til kunstverk etter år 2000 er skrevet av Per Christiansen, og hentet fra de to bøkene Kunst ute, kunst inne, utgitt av Museumsforlaget. engelsk oversettelse: Ingvild Andersen. Fotografer, fram til år 2000: Jørn Adde. 2000-2010: Grethe B. Fredriksen, Laila Andreassen og Carl-Erik Eriksson. Fotograf 2010-2016: Grethe B. Fredriksen.