Kunst ved Gråmølna
Kunstner: Lars Ramberg. Tittel: «Kapitalistischer Realismus», 2015
Seks svære betongblokker fra Berlinmuren ble høsten 2015 plassert permanent foran Trondheim kunstmuseums sidegalleri Gråmølna på Nedre Elvehavn. De høye elementene er et historisk minnesmerke i seg selv, fra en tid da Europa var delt i to etter ideologiske skillelinjer. Kunstneren Lars Ramberg, som i mange år har bodd og arbeidet i Berlin, sikret seg de seks symboltunge objektene. Han skapte deretter med et enkelt, men virkningsfullt grep sitt eget kunstverk av betongkolossene på bestilling fra Trondheim kommune.
Ved Gråmølna er de seks elementene stilt tett sammen som mur, nøyaktig slik de i perioden 1969 til 1989 sto på Potzdamer Platz i sentrum av Berlin. Dermed gir de et direkte inntrykk av den delte byen og de skarpe motsetningene som preget Europa i tiårene etter andre verdenskrig.
En ny dimensjon er tilført det tyske kulturminnet med Lars Rambergs tilføyelse av ordet «Sale» i store lysende, blå bokstaver på den siden av muren som vender mot gata.
De seks murblokkene som utgjør Rambergs kunstverk, var de siste fra Berlinmuren som overhodet var å få tak i. Rester er spredt over hele verden og stilt ut som det motsatte av det den var: som en brutt mur, som symbol på nyvunnet frihet.
Ved Gråmølna er de seks delene innkjøpt som råmateriale for en kunstinstallasjon. Dermed viser Ramberg hvordan selv et forhatt historisk objekt har blitt en handelsvare, solgt til høystbydende for størst mulig profitt. Dette gir skulpturen en besk bismak og gjør den til en annen type skammens mur. Slik kan man tolke «Kapitalistischer Realismus» som en dobbel samfunnskritikk – på den ene siden av kommunismens maktbruk og overgrep og på den andre siden av tiden vi lever i, der alt er til salgs.
Seks svære betongblokker fra Berlinmuren ble høsten 2015 plassert permanent foran Trondheim kunstmuseums sidegalleri Gråmølna på Nedre Elvehavn. De høye elementene er et historisk minnesmerke i seg selv, fra en tid da Europa var delt i to etter ideologiske skillelinjer. Kunstneren Lars Ramberg, som i mange år har bodd og arbeidet i Berlin, sikret seg de seks symboltunge objektene. Han skapte deretter med et enkelt, men virkningsfullt grep sitt eget kunstverk av betongkolossene på bestilling fra Trondheim kommune.
Ved Gråmølna er de seks elementene stilt tett sammen som mur, nøyaktig slik de i perioden 1969 til 1989 sto på Potzdamer Platz i sentrum av Berlin. Dermed gir de et direkte inntrykk av den delte byen og de skarpe motsetningene som preget Europa i tiårene etter andre verdenskrig.
En ny dimensjon er tilført det tyske kulturminnet med Lars Rambergs tilføyelse av ordet «Sale» i store lysende, blå bokstaver på den siden av muren som vender mot gata.
De seks murblokkene som utgjør Rambergs kunstverk, var de siste fra Berlinmuren som overhodet var å få tak i. Rester er spredt over hele verden og stilt ut som det motsatte av det den var: som en brutt mur, som symbol på nyvunnet frihet.
Ved Gråmølna er de seks delene innkjøpt som råmateriale for en kunstinstallasjon. Dermed viser Ramberg hvordan selv et forhatt historisk objekt har blitt en handelsvare, solgt til høystbydende for størst mulig profitt. Dette gir skulpturen en besk bismak og gjør den til en annen type skammens mur. Slik kan man tolke «Kapitalistischer Realismus» som en dobbel samfunnskritikk – på den ene siden av kommunismens maktbruk og overgrep og på den andre siden av tiden vi lever i, der alt er til salgs.
Loading...
© Kopirett - Verkene på dette nettstedet er opphavsbeskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt med hjemmel i lov eller etter avtale med rettighetshaver / BONO. Ønsker du bruke kunstverk - ta kontakt med BONO for enkel lisensiering av rettigheter. https://www.bono.no
Tekster til kunstverk før år 2000 er hentet fra Skulpturguiden (Tapir/Akademisk Forlag) for Trondheim av Anne Grønli i samarbeid med Grethe Britt Fredriksen. Tekster til kunstverk etter år 2000 er skrevet av Per Christiansen, og hentet fra de to bøkene Kunst ute, kunst inne, utgitt av Museumsforlaget. engelsk oversettelse: Ingvild Andersen. Fotografer, fram til år 2000: Jørn Adde. 2000-2010: Grethe B. Fredriksen, Laila Andreassen og Carl-Erik Eriksson. Fotograf 2010-2016: Grethe B. Fredriksen.